Skip to main content

Ziua 5: Festival în efervescență!

Andrei-Călin Zamfirescu Masterat Teatrologie. Impresariat artistic, anul I


foto: Popa Marc

[DEBUG]

Cea de-a unsprezecea ediție a Festivalului Studio, ajunsă acum în punctul de mijloc al parcursului său, și-a atins astăzi, poate, nivelul maxim de efervescență.

            Câteva dintre atelierele desfășurate în prima jumătate a zilei la Universitate, de la ora 10:00, au continuat explorarea temelor abordate introductiv la începutul săptămânii, în timp ce altele au presupus sondarea unor noi perspective și metode asupra celor mai diverse subiecte teatrale, deopotrivă practice și teoretice. Atelierele au fost conduse de personalități afirmate pe plan național și internațional, incluzând nume precum Cristian Ban, Scott Johnston, Cristina Modreanu, Cosmin Matei, Gianni Notarnicola, Dominte Andrei, Liliana Toma, Simona Măicănescu, Mariché López, María de la O Payán și Ricardo Moreno.

            În urma încheierii activității din cadrul atelierelor, ziua a continuat cu un eveniment livresc. De la ora 16:00, în foaierul Teatrului Studio, a avut loc lansarea volumului Dincolo de scenografie, publicat inițial în engleză și apărut acum într-o robustă ediție în limba română. Cartea reprezintă prima monografie a teoreticienei Rachel Hann, profesoară la Universitatea din Northumbria, Newcastle. Aceasta ne oferă o teorie închegată asupra felului în care elemente scenografice diverse pot fi reperate și într-o pleiadă de domenii non-teatrale. Volumul mai explorează adoptarea tehnicilor scenografice în lumea anglofonă, începând cu anii 1960, conținând secțiuni despre arta instalației, marketing teatral și amenajarea scenografică a spațiului. La lansare au fost, de asemenea, prezenți Cosmin Matei, regizor de teatru și Cristian Rusu, scenograf și artist vizual, care au îngrijit ediția în limba română a volumului lui Rachel Hann, publicată de Presa Universitară Clujeană.

            Primul spectacol al zilei, Ana de Radu Horghidan, a avut loc la ora 17:00 pe strada Frunzei, în incinta Teatrului Studio 2.1. Distribuția a fost alcătuită din studenții Facultății de Arte ai Universității Dunărea de Jos din Galați. Producția s-a axat pe explorarea unor teme (post)moderniste experimentale, precum cea a reprezentării fluxului conștiinței pe scenă sau cea a exteriorizării unor elemente de afectivitate disjunctă în dinamica aranjamentelor coregrafice. Actualitatea principalelor linii de forță narative ale spectacolului s-a oglindit în centrarea sa pe importanța distanțării terapeutice de influența atotprezentă și invazivă a canalelor multimedia digitale.

            La ora 18:30, pe scena sălii mici de la Teatrul Național, s-a jucat Savanta conspirație, un spectacol adaptat, într-o cheie fidelă a absurdului, dupa Ismaïl și Turnavitu de Urmuz, în regia lui Marius Oltean. Distribuția, alcătuită din studenții Facultății de Arte în Limba Română a Universității noastre, a delectat publicul printr-o punere în scenă care nu a ezitat să apeleze inclusiv la momente muzicale frapante și jocuri de lumini stroboscopice pentru a augmenta febrilitatea ironică a materialului-sursă.

            Rotunjind cu aplomb programul cu accente suprarealiste de azi, ultimul spectacol al serii, Cehov. Studiu în (contra)timp minor, a avut loc la ora 20:00, pe scena Teatrului Studio. O producție ambițioasă, în regia Mirelei Puia, adusă la viață de o distribuție remarcabilă, aflată sub egida Universității de Vest din Timișoara. Pornind de la o adaptare de texte preluate din opera lui Matei Vișniec și A. P. Cehov, spectacolul a propus închegarea unui dialog cu accente onirice între o galerie doar aparent incongruentă de personaje și spectrele creatorilor lor. Acest dialog s-a putut extinde pentru a-i cuprinde și pe spectatori, încheind ziua într-un registru al comuniunii festivaliere plenare.