Ziua 6: dialog, culoare, creativitate, încântare
Hristina Doroftei, specializarea Teatrologie, an I, licență
[DEBUG]
Miercuri, 17 noiembrie 2025, a fost a șasea zi a Festivalului Internațional de Teatru STUDIO, ediția a XI-a, desfășurată pe structura: ateliere de lucru (înainte de masă), dialog între profesioniștii din domeniul teatral (la prânz) și vizionarea spectacolelor invitate (după amiaza și seara).
În prima parte a zilei, între orele 10-14, au avut loc: atelierul propus de regizorul Andrei Măjeri, „Teatru-poeme și performativitate”, în care se urmărea dezvoltarea creativității și a interpretării actoricești și cel condus de regizorul Cristian Ban, „Memoria lucrurilor mărunte”, în care accentul a căzut pe importanța memoriei și utilizarea tehnicilor de dezvoltate a acesteia.
Cristina Modreanu și cursanții săi au venit cu o aplecare practică asupra receptării teatrale, ca încheiere a workshop-ului „Scriind / reflectând în teatru: între exerciții admirative și pregătire teoretică de bază”. Participanții la curs și-au expus lucrările (afișe, texte) de prezentare a unui spectacol teatral vizionat în cadrul Festivalului Internațional Studio și au discutat asupra acestora.
Dominte Andrei a coordonat workshop-ul „Luptă scenică”, la care participanții au învățat cum să-și lovească partenerul de scenă și să pară real, cum să identifice și să folosească unghiul mort, adăugând onomatopee pentru a crea impresia de veridicitate.
Atelierele de lucru au fost completate de activitățile conduse de Scott Johnston („Dangerous Theatre – Not Complicated But Complex”), Rachel Hann, iar Gianni Notarnicola a lucrat pe limbajul de mișcare ce pune accentul pe conștientizarea senzorială și explorarea individuală, specifică tehnicii Gaga Dance. Alte ateliere au fost coordonate de către Simona Măicănescu & Liliana Toma, Luminița Văleanu & Georgiana Vasilescu, Mariche Lopez & Maria de la O Payan & Ricardo Moreno („Mișcare și memorie”), urmărind implicare și (auto)descoperire.
La ora 13:00, în foaierul Teatrului Studio, a avut loc dialogul dintre criticul de teatru Cristina Modreanu și regizorul Andrei Măjeri despre necesitatea unei deschideri mai mari între creatorii de teatru (în special regizorii) și teoreticienii/criticii de teatru, pornind de la „Decalogul lui Măjeri” de pe Facebook, o listă cu „10 lucruri care lipsesc la criticii de teatru din România”. Acesta și-a recunoscut teama de a „trăi în epoca spectatorului”, în care creatorii de teatru nu primesc un feedback real și profesionist din partea criticilor, ci doar de la spectatorii încântați de cel mai recent spectacol vizionat. El a manifestat nevoia ca un „critic de teatru să devină mecanism reglator pentru artist”, iar critica teatrală de întâmpinare să nu mai evite să scrie despre „ceea ce nu a plăcut” deoarece e nevoie de feedback constructiv. Cristina Modreanu a completat cu necesitatea lecturării revistelor de teatru și a nevoii de dialog constant și constructiv între artiști și teoreticieni.
La ora 17:00, la Teatrul Studio, studenții Universității „Ovidius” din Constanța au prezentat spectacolul coregrafic „Cu fetele țigănci în grădina interzisă”, pornind de la textele lui Mircea Eliade, cu un puternic mesaj vizual și verbal.
Seara a continuat la Teatrul Ariel, unde spectatorii s-au delectat cu un spectacol complex al studenților din anul 4 de la Universitatea de Vest din Timișoara, „Visul unei nopți de vară”, după William Shakespeare.
Ziua s-a încheiat extatic la Teatrul Național din Târgu Mureș, cu spectacolul „Pușlamaua de la etajul 13” („The Brat”), de Mircea M. Ionescu, adaptarea scenică și regia semnate de Toma Hogea. Spectacolul a abordat teme actuale, precum generația Z, lipsa prezenței părinților, căutări, nesiguranțe, tentații. Regizorul afirmă că „spectacolul este conceput într-o formulă modernă, cu un spațiu de joc al labirintului interior”, iar actrița Geo Dinescu interpretează cu forță un rol de compoziție de mare întindere, cel al unei adolescente problematice.












